Veelgestelde vragen

De radiostations op kerkomroep.nl werken niet op Google Chrome

Google Chrome heeft onlangs een update uitgebracht met meerdere aanpassingen waaronder ook een aanpassing in hun beveiligingsbeleid. In chrome wordt standaard geen zogeheten "mixed content" meer toegelaten. Mixed content wil simpelweg zeggen dat er binnen de site onderdelen, zoals plaatjes of andere externe content, geladen wordt via http en niet via https, terwijl de pagina zelf wel via https wordt geladen.

Wanneer u een radiostation start op www.kerkomroep.nl, dan wordt uw internet browser doorverwezen naar de live stream url van het radiostation. De website van kerkomroep.nl wordt standaard geladen via een https link. U kan dit gemakkelijk herkennen door het slotje voorin uw adresbalk. 

De link naar het radiostation is veelal een link via http. Zodra u het radiostation wilt starten, dan zal de website www.kerkomroep.nl een link opvragen welke begint met http terwijl de pagina zelf https is. Chrome zal deze vervolgens door hun beleid niet toestaan.

U kan in Chrome een aanpassing doen om specifiek voor www.kerkomroep.nl wel mixed content toe te staan.

  1. Open Chrome.
  2. Tik in de adresbalk "chrome://settings/content/insecureContent" in en druk op de ENTER toets
  3. Klik op de knop Toevoegen achter Toestaan
  4. Tik in het invulveld "www.kerkomroep.nl" in en klik op Toevoegen.

U kan nu Chrome sluiten en opnieuw starten. De radiostations op www.kerkomroep.nl werken nu weer naar behoren.

Hoe vind ik mijn kerk?

Om een kerk te vinden op onze website kunt u gebruik maken van de landkaart van nederland of het zoekveld "Vind uw kerk". Beide opties vind u op de startpagina van deze website.

  1. Via de landkaart van Nederland
    Via de landkaart kan u een provincie kiezen door op de provincie te klikken. U krijgt als resultaat alle kerken te zien welke gevestigd zijn binnen de gekozen provincie.

  2. Via het zoekveld "Vind uw kerk"
    Via het zoekveld "Vind uw kerk" kan u zoeken op de naam van de kerk of de plaatsnaam. Let er op dat u de correcte spelling gebruikt om de kerk te vinden. 

Hieronder staat een instructievideo waar u wordt uitgelegd hoe een kerk te vinden via bovenstaande manieren. Klik op de "Play" knop linksonder de video om de video af te spelen.

U heeft ook de mogelijkheid de kerk te zoeken via "Geavanceerd zoeken>". Binnen geavanceerd zoeken kunnen verschillende opties worden gebruikt om uw zoekopdracht te verfijnen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk alleen beeldkerken te tonen of alleen kerken welke op het betreffende moment een live uitzending hebben. Hieronder staat een instructievideo waar uitgelegd wordt hoe u gebruik kan maken van "Geavanceerd zoeken".

Hoe kan ik een uitzending bekijken of beluisteren?

Op de kerkpagina heeft u de mogelijkheid om de live-uitzending of een eerder uitgezonden dienst te bekijken en/of te beluisteren. De live uitzending en eerdere uitzendingen kan u vinden op de kerkpagina van de kerk. Selecteer “kijken” of “luisteren”  bij de gewenste dienst en het afspelen begint. 

Enkele gebruikers van deze website maken wel eens de fout een archief te starten terwijl ze eigenlijk de live uitzending van de kerk willen beluisteren of bekijken. In onderstaande afbeelding hebben we een voorbeeld gegeven hoe de live uitzending en een gearchiveerde uitzending onder elkaar staan.

Afbeelding

De live uitzending van de kerk staat altijd bovenaan de lijst met uitzendingen en is altijd te herkennen aan het groene "Live"-icoon.

Hieronder staan 2 instructievideos waar uitgelegd wordt hoe u een live uitzending of een gearchiveerde uitzending kan bekijken en/of beluisteren.

Instructievideo - Hoe kan ik een live uitzending bekijken en/of beluisteren?

Instructievideo - Hoe kan ik een gearchiveerde uitzending bekijken en/of beluisteren?

Ik heb mijn kerk gekozen maar zie geen beschikbare diensten. Er staat wel een inlog-knop.

Uw kerk zendt besloten uit. Dit betekent dat niet iedereen zomaar kan luisteren naar de kerk. Om toch te kunnen luisteren via kerkomroep.nl is er een inlogaccount nodig welke u kunt verkrijgen via uw kerkbeheerder. 

Ik kan mijn kerk niet vinden.

Uw kerk is waarschijnlijk niet aangesloten bij Kerkomroep.nl. U kunt dat opnemen met uw kerkbeheerder. Wanneer u zelf kerkbeheerder bent en gebruik wilt maken van ons platform, neem dan contact met ons op.

Heb ik een abonnement nodig om met de computer, telefoon of tablet te kijken en/of luisteren naar een uitzending?

U hoeft als kijker of luisteraar geen abonnement af te nemen bij kerkomroep.nl voor het bekijken en/of beluisteren van een uitzending. De kerk heeft de mogelijkheid te kiezen voor een openbare of een besloten uitzending. 

  • Openbare uitzending
    Een openbare uitzending kan u altijd bekijken via de verschillende media zoals bijvoorbeeld een computer, telefoon of tablet. Voor uw als kijker of luisteraar zijn hier geen kosten aan verbonden.

  • Besloten uitzending
    In het geval van een besloten uitzending dient u een toegangscode te ontvangen voor het bekijken en/of beluisteren van de uitzending. Deze toegangscode kan u worden verstrekt door de kerk. Eventuele kosten voor het gebruik van deze toegangscode zijn op initiatief van de kerk. Voor het verkrijgen van een toegangscode en informatie betreffende de kosten vragen wij u contact op te nemen met de kerkbeheerder.

Hoe kan ik de kerkpagina van mijn kerk toevoegen aan "Mijn Favorieten"?

Om de kerkpagina van uw kerk toe te voegen aan de favorieten van uw internetbrowser kunt u het volgende uitvoeren.

  1. Ga met uw internetbrowser naar 'www.kerkomroep.nl'
  2. Ga naar de kerkpagina van uw kerk
  3. Druk op uw toetsenbord op CTRL+d
  4. Geef een naam op zoals de favoriet wilt opslaan
  5. Klik op 'Toevoegen' of 'Klaar'

Waarom stopt de dienst met afspelen terwijl de dienst nog bezig is?

Enkele gebruikers van deze website maken wel eens de fout een archief te starten terwijl ze eigenlijk de live uitzending van de kerk willen beluisteren of bekijken. In onderstaande afbeelding hebben we een voorbeeld gegeven hoe de live uitzending en een gearchiveerde uitzending onder elkaar staan.

Afbeelding

De live uitzending van de kerk staat altijd bovenaan de lijst met uitzendingen en is altijd te herkennen aan het groene "Live"-icoon. Voor het beluisteren van een live uitzending klikt u op het "luisteren" op dezelfde regel als waar het "Live"-icoon staat weergegeven.

Waarom hoor ik geen geluid tijdens het afspelen van een dienst?

Als u een uitzending bekijkt of beluistert en u hoort geen geluid, dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

  1. Speakers staan niet aan
    Controleer of de speakers welke staan aangesloten op uw computer staan ingeschakeld.
  2. Volume staat te laag of uit
    Controleer of het volume van de speakers en het volume van het besturingssyteem aan staat en of deze hard genoeg staat om het geluid te horen.
  3. "Mute" staat ingeschakeld
    Controleer of de "mute" functie op uw apparaat staat ingeschakeld. De "mute" functie dient uitgeschakeld te zijn indien u een uitzending van de kerk wilt beluisteren.
  4. Er wordt geen geluid uitgezonden vanuit de kerk
    Controleer of er daadwerkelijk vanuit de kerk geluid aangeleverd wordt aan de kerkzender. U kan dit het makkelijkste controleren door naar ons demokanaal te luisteren (klik hier om direct naar het demokanaal te gaan). Als u daar wel geluid hoort, dan ligt het probleem niet aan uw apparatuur maar aan de uitzending vanuit de kerk.

Hoe download ik de kerkomroep app op mijn Android of Apple apparaat?

De kerkomroep app kan u rechtstreeks vanuit de Play Store (Android) of de App Store (Apple) installeren op uw apparatuur. Start op uw apparaat de Play Store of de App Store en zoek op de term "kerkomroep". U kunt vervolgens de kerkomroep app installeren.

Indien de opties "Installeren" niet beschikbaar is maar enkel de opties "verwijderen" en/of "openen" staat, dan betekent dit dat de kerkomroep app reeds op het apparaat is geïnstalleerd.

Hoe stel ik de kerkwebradio in voor gebruik van een breedband internetverbinding?

De kerkwebradio type 1 (herkenbaar aan het serienummer lager dan 50000 en de rode selectieknoppen) dient handmatig aangepast indien de type aansluiting veranderd. Als de kerkwebradio bijvoorbeeld altijd is gebruikt via een telefoonlijn en nu aangesloten moet worden op een breedband internetverbinding, dan dient dit in de instellingen van de kerkwebradio aangepast te worden. Voor het aanpassen van deze instelling kan u onderstaande stappen uitvoeren.

  1. Zet de KWR aan
  2. Houd de OK toets ingedrukt tot het menu 'audio' verschijnt
  3. Blader met de pijltjes toetsen naar het menu 'netwerk' en druk op de OK toets
  4. Druk bij de keuze 'verbindingswijze via..' op de OK toets
  5. Selecteer de gewenste methode om te verbinden en druk op de OK toets
    Modem 1 = voor aansluiting op een telefoonlijn.
    Ethernet = voor aansluiting op een breedband internetverbinding.
  6. Herstart de KWR

De kerkwebradio is nu aangepast naar de door u gekozen aansluiting.

De kerkwebradio type 2 (herkenbaar aan het serienummer hoger dan 50000 en de gele selectieknoppen) heeft een automatische verbindingskeuze. Voor verandering in type aansluiting is geen aanpassing in de kerkwebradio nodig.

Hoe reset ik een kerkwebradio naar de fabrieksinstellingen?

In enkele gevallen kan het nodig zijn dat de kerkwebradio een reset krijgt naar de fabrieksinstellingen. Deze mogelijkheid is alleen van toepassing op de kerkwebradio type 1 (herkenbaar aan het serienummer lager dan 50000 en de rode selectieknoppen)! De kerkwebradio type 1 kan gereset worden door onderstaande stappen te volgen.

  1. Zet de KWR aan.
  2. Zodra het display oplicht, houd de Terug knop ingedrukt todat de melding 'Wis instellingen' in het display verschijnt.
  3. Druk dan op de OK knop.
  4. Herstart de KWR

Stappen 2 en 3 moeten vrij vlot achter elkaar worden uitgevoerd. Wanneer er niet op tijd op de OK toets wordt gedrukt, dan zal de KWR weer proberen te verbinden.

Let op dat wanneer de KWR op ethernet geconfigureerd stond, dat dit opnieuw ingesteld moet worden in de KWR.

Onder geen voorwaarde dient men de kerkwebradio type 2 (herkenbaar aan het serienummer hoger dan 50000 en de gele selectieknoppen) te resetten. U verwijderd bij de kerkwebradio type 2 met een reset de software welke is geplaatst door sIKN. Hierdoor wordt de kerkwebradio onbruikbaar en is alleen te herstellen door deze ter reparatie aan te bieden bij sIKN met de daarbij behorende kosten.

Verbinding kerkwebradio verbreekt via een telefoonlijn

Het inbel platform is per 30 september 2020 gestopt. Het is niet langer mogelijk in te bellen bij sIKN. U kan de KWR wel gebruiken om verbinding te maken via WiFi of een bekabelde internetverbinding.

Verbinding kerkwebradio verbreekt via een breedbandverbinding (bekabeld)

Het verbreken van de verbinding bij een kerkwebradio verbonden via een bekabelde breedbandverbinding kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende verschrijven we hieronder.

  1. Geen internetverbinding
    Mogelijk is er geen internetverbinding beschikbaar door een storing. Controleer of je internetverbinding heb door een computer aan te sluiten op de netwerkkabel welke in de kerkwebradio gebruikt wordt. Indien er geen internetverbinding tot stand gebracht kan worden, dan kunt u stapsgewijs de netwerkcomponenten vervangen om zodoende het probleem te achterhalen. Mocht het probleem blijven na het vervangen van alle apparatuur, dan kan u het beste contact opnemen met uw internetprovider.
     
  2. Bandbreedte is te laag
    Controleer of er genoeg bandbreedte beschikbaar is voor het ontvangen van de uitzending. Dit kan gemakkelijk gedaan worden via de website "www.speedof.me". Bij een standaard audiouitzending van 24 Kbit/s dient er minimaal een downloadsnelheid van 30 Kbit/s behaald te worden. Hou er rekening mee dat de kerk mogelijk de bitrate van de audiouitzending heeft verhoogd voor het verbeteren van de audiokwaliteit. Dit kan oplopen tot wel 192 Kbit/s.
     
  3. Kerkwebradio is defect
    Probeer de kerkwebradio op een andere locatie om te controleren of het probleem locatie gebonden is.

Verbinding kerkwebradio verbreekt via een WiFi verbinding

Het verbreken van de verbinding bij een kerkwebradio verbonden via een telefoonlijn kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende verschrijven we hieronder.

  1. Geen internetverbinding
    Mogelijk is er geen internetverbinding beschikbaar door een storing. Controleer of je internetverbinding heb door bijvoorbeeld een telefoon verbinding te laten maken met hetzelfde Wi-Fi netwerk. Indien geen internetverbinding tot stand gebracht kan worden, controleer dan alle netwerkcomponenten om te achterhalen wat de oorzaak is.
     
  2. Bandbreedte is te laag
    Controleer of er genoeg bandbreedte beschikbaar is voor het ontvangen van de uitzending. Dit kan gemakkelijk gedaan worden via de website "www.speedtest.net". Bij een standaard audiouitzending van 24 Kbit/s dient er minimaal een downloadsnelheid van 30 Kbit/s behaald te worden. Hou er rekening mee dat de kerk mogelijk de bitrate van de audiouitzending heeft verhoogd voor het verbeteren van de audiokwaliteit. Dit kan oplopen tot wel 192 Kbit/s.
     
  3. Kerkwebradio is defect
    Probeer de kerkwebradio op een andere locatie om te controleren of het probleem locatie gebonden is.