Veelgestelde vragen

Hoe vind ik mijn kerk?

Om een kerk te vinden op onze website kunt u gebruik maken van de landkaart van nederland of het zoekveld "Vind uw kerk". Beide opties vind u op de startpagina van deze website.

  1. Via de landkaart van Nederland
    Via de landkaart kan u een provincie kiezen door op de provincie te klikken. U krijgt als resultaat alle kerken te zien welke gevestigd zijn binnen de gekozen provincie.

  2. Via het zoekveld "Vind uw kerk"
    Via het zoekveld "Vind uw kerk" kan u zoeken op de naam van de kerk of de plaatsnaam. Let er op dat u de correcte spelling gebruikt om de kerk te vinden. 

Hieronder staat een instructievideo waar u wordt uitgelegd hoe een kerk te vinden via bovenstaande manieren. Klik op de "Play" knop linksonder de video om de video af te spelen.

U heeft ook de mogelijkheid de kerk te zoeken via "Geavanceerd zoeken>". Binnen geavanceerd zoeken kunnen verschillende opties worden gebruikt om uw zoekopdracht te verfijnen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk alleen beeldkerken te tonen of alleen kerken welke op het betreffende moment een live uitzending hebben. Hieronder staat een instructievideo waar uitgelegd wordt hoe u gebruik kan maken van "Geavanceerd zoeken".


Hoe kan ik een uitzending bekijken of beluisteren?

Op de kerkpagina heeft u de mogelijkheid om de live-uitzending of een eerder uitgezonden dienst te bekijken en/of te beluisteren. De live uitzending en eerdere uitzendingen kan u vinden op de kerkpagina van de kerk. Selecteer “kijken” of “luisteren”  bij de gewenste dienst en het afspelen begint. 

Enkele gebruikers van deze website maken wel eens de fout een archief te starten terwijl ze eigenlijk de live uitzending van de kerk willen beluisteren of bekijken. In onderstaande afbeelding hebben we een voorbeeld gegeven hoe de live uitzending en een gearchiveerde uitzending onder elkaar staan.

Afbeelding

De live uitzending van de kerk staat altijd bovenaan de lijst met uitzendingen en is altijd te herkennen aan het groene "Live"-icoon.

Hieronder staan 2 instructievideos waar uitgelegd wordt hoe u een live uitzending of een gearchiveerde uitzending kan bekijken en/of beluisteren.

Instructievideo - Hoe kan ik een live uitzending bekijken en/of beluisteren?

Instructievideo - Hoe kan ik een gearchiveerde uitzending bekijken en/of beluisteren?


Ik heb mijn kerk gekozen maar zie geen beschikbare diensten. Er staat wel een inlog-knop.

Uw kerk zendt besloten uit. Dit betekent dat niet iedereen zomaar kan luisteren naar de kerk. Om toch te kunnen luisteren via kerkomroep.nl is er een inlogaccount nodig welke u kunt verkrijgen via uw kerkbeheerder. 


Ik kan mijn kerk niet vinden.

Uw kerk is waarschijnlijk niet aangesloten bij Kerkomroep.nl. U kunt dat opnemen met uw kerkbeheerder. Wanneer u zelf kerkbeheerder bent en gebruik wilt maken van ons platform, neem dan contact met ons op.


Heb ik een abonnement nodig om met de computer, telefoon of tablet te kijken en/of luisteren naar een uitzending?

U hoeft als kijker of luisteraar geen abonnement af te nemen bij kerkomroep.nl voor het bekijken en/of beluisteren van een uitzending. De kerk heeft de mogelijkheid te kiezen voor een openbare of een besloten uitzending. 

  • Openbare uitzending
    Een openbare uitzending kan u altijd bekijken via de verschillende media zoals bijvoorbeeld een computer, telefoon of tablet. Voor uw als kijker of luisteraar zijn hier geen kosten aan verbonden.

  • Besloten uitzending
    In het geval van een besloten uitzending dient u een toegangscode te ontvangen voor het bekijken en/of beluisteren van de uitzending. Deze toegangscode kan u worden verstrekt door de kerk. Eventuele kosten voor het gebruik van deze toegangscode zijn op initiatief van de kerk. Voor het verkrijgen van een toegangscode en informatie betreffende de kosten vragen wij u contact op te nemen met de kerkbeheerder.


Hoe kan ik de kerkpagina van mijn kerk toevoegen aan "Mijn Favorieten"?

Om de kerkpagina van uw kerk toe te voegen aan de favorieten van uw internetbrowser kunt u het volgende uitvoeren.

  1. Ga met uw internetbrowser naar 'www.kerkomroep.nl'
  2. Ga naar de kerkpagina van uw kerk
  3. Druk op uw toetsenbord op CTRL+d
  4. Geef een naam op zoals de favoriet wilt opslaan
  5. Klik op 'Toevoegen' of 'Klaar'

Waarom stopt de dienst met afspelen terwijl de dienst nog bezig is?

Enkele gebruikers van deze website maken wel eens de fout een archief te starten terwijl ze eigenlijk de live uitzending van de kerk willen beluisteren of bekijken. In onderstaande afbeelding hebben we een voorbeeld gegeven hoe de live uitzending en een gearchiveerde uitzending onder elkaar staan.

Afbeelding

De live uitzending van de kerk staat altijd bovenaan de lijst met uitzendingen en is altijd te herkennen aan het groene "Live"-icoon. Voor het beluisteren van een live uitzending klikt u op het "luisteren" op dezelfde regel als waar het "Live"-icoon staat weergegeven.


Waarom hoor ik geen geluid tijdens het afspelen van een dienst?

Als u een uitzending bekijkt of beluistert en u hoort geen geluid, dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

  1. Speakers staan niet aan
    Controleer of de speakers welke staan aangesloten op uw computer staan ingeschakeld.
  2. Volume staat te laag of uit
    Controleer of het volume van de speakers en het volume van het besturingssyteem aan staat en of deze hard genoeg staat om het geluid te horen.
  3. "Mute" staat ingeschakeld
    Controleer of de "mute" functie op uw apparaat staat ingeschakeld. De "mute" functie dient uitgeschakeld te zijn indien u een uitzending van de kerk wilt beluisteren.
  4. Er wordt geen geluid uitgezonden vanuit de kerk
    Controleer of er daadwerkelijk vanuit de kerk geluid aangeleverd wordt aan de kerkzender. U kan dit het makkelijkste controleren door naar ons demokanaal te luisteren (klik hier om direct naar het demokanaal te gaan). Als u daar wel geluid hoort, dan ligt het probleem niet aan uw apparatuur maar aan de uitzending vanuit de kerk.

Hoe download ik de kerkomroep app op mijn Android of Apple apparaat?

De kerkomroep app kan u rechtstreeks vanuit de Play Store (Android) of de App Store (Apple) installeren op uw apparatuur. Start op uw apparaat de Play Store of de App Store en zoek op de term "kerkomroep". U kunt vervolgens de kerkomroep app installeren.

Indien de opties "Installeren" niet beschikbaar is maar enkel de opties "verwijderen" en/of "openen" staat, dan betekent dit dat de kerkomroep app reeds op het apparaat is geïnstalleerd.


Hoe stel ik de kerkwebradio in voor gebruik van een breedband internetverbinding?

De kerkwebradio type 1 (herkenbaar aan het serienummer lager dan 50000 en de rode selectieknoppen) dient handmatig aangepast indien de type aansluiting veranderd. Als de kerkwebradio bijvoorbeeld altijd is gebruikt via een telefoonlijn en nu aangesloten moet worden op een breedband internetverbinding, dan dient dit in de instellingen van de kerkwebradio aangepast te worden. Voor het aanpassen van deze instelling kan u onderstaande stappen uitvoeren.

  1. Zet de KWR aan
  2. Houd de OK toets ingedrukt tot het menu 'audio' verschijnt
  3. Blader met de pijltjes toetsen naar het menu 'netwerk' en druk op de OK toets
  4. Druk bij de keuze 'verbindingswijze via..' op de OK toets
  5. Selecteer de gewenste methode om te verbinden en druk op de OK toets
    Modem 1 = voor aansluiting op een telefoonlijn.
    Ethernet = voor aansluiting op een breedband internetverbinding.
  6. Herstart de KWR

De kerkwebradio is nu aangepast naar de door u gekozen aansluiting.

De kerkwebradio type 2 (herkenbaar aan het serienummer hoger dan 50000 en de gele selectieknoppen) heeft een automatische verbindingskeuze. Voor verandering in type aansluiting is geen aanpassing in de kerkwebradio nodig.


Hoe reset ik een kerkwebradio naar de fabrieksinstellingen?

In enkele gevallen kan het nodig zijn dat de kerkwebradio een reset krijgt naar de fabrieksinstellingen. Deze mogelijkheid is alleen van toepassing op de kerkwebradio type 1 (herkenbaar aan het serienummer lager dan 50000 en de rode selectieknoppen)! De kerkwebradio type 1 kan gereset worden door onderstaande stappen te volgen.

  1. Zet de KWR aan.
  2. Zodra het display oplicht, houd de Terug knop ingedrukt todat de melding 'Wis instellingen' in het display verschijnt.
  3. Druk dan op de OK knop.
  4. Herstart de KWR

Stappen 2 en 3 moeten vrij vlot achter elkaar worden uitgevoerd. Wanneer er niet op tijd op de OK toets wordt gedrukt, dan zal de KWR weer proberen te verbinden.

Let op dat wanneer de KWR op ethernet geconfigureerd stond, dat dit opnieuw ingesteld moet worden in de KWR.

Onder geen voorwaarde dient men de kerkwebradio type 2 (herkenbaar aan het serienummer hoger dan 50000 en de gele selectieknoppen) te resetten. U verwijderd bij de kerkwebradio type 2 met een reset de software welke is geplaatst door sIKN. Hierdoor wordt de kerkwebradio onbruikbaar en is alleen te herstellen door deze ter reparatie aan te bieden bij sIKN met de daarbij behorende kosten.


Waarom verbreekt mijn kerkwebradio telkens de verbinding tijdens het luisteren?

De simpelste uitleg zou natuurlijk zijn "omdat de uitzending is afgelopen". Een enkele keer krijgen we echter de melding dat de verbinding is verbroken terwijl de uitzending nog bezig is. Dit kan verschillende oorzaken hebben afhankelijk van de type verbinding die wordt gebruikt.

Kerkwebradio aangesloten op een telefoonlijn

  1. Er wordt gebruik gemaakt van digitale telefonie
    Digitale telefonie heeft een lagere bandbreedte dan analoge telefonie. Niet omdat de techniek dit niet aankan maar simpelweg omdat de telecomprovider dit zo heeft ingesteld. Standaard hoeft er immers alleen spraak over de telefonieverbinding. Waar een 24 Kbit/s audiouitzending gemakkelijk over een analoge telefoonlijn ontvangen kan worden, is de beschikbaar gestelde bandbreedte van digitale telefonie veelal te laag om dezelfde 24 Kbit/s audiouitzending te ontvangen.

    Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld Ziggo en KPN. Ziggo heeft de bandbreedte van de digitale telefonielijn beperkt op 14,4 Kbit/s. KPN heeft daarentegen de beperking vastgesteld op 19,2 Kbit/s. Beide te laag om een 24 Kbit/s audiouitzending goed te ontvangen. Helaas zijn de exacte beperkingen op bandbreedte van overige telecomproviders ons niet bekend.


    Het gebruik van digitale telefonie is gemakkelijk te onderscheiden van analoge telefonie. KPN is de enige leverancier van "echte" analoge telefonie binnen nederland. U kunt dus al met zekerheid stellen dat als er gebruik wordt gemaakt van een andere telecomprovider dan KPN, dat de telefonieaansluiting per definitie digitaal is. Overige telecomproviders stellen vaak ook analoge telefonie te leveren. Hiermee bedoeld men echter dat u de mogelijkheid heeft analoge telefoontoestellen aan te sluiten op de apparatuur van de telecomprovider. Het blijft echter een digitale aansluiting.

    Een 2e herkenning van digitale telefonie is het gebruik van een "modem" of "router". Zodra er gebruik moet worden gemaakt van een modem / router voor de aansluiting van telefonie, dan wordt er gebruik gemaakt van digitale telefonie. Enkele telecomproviders lijken analoge telefonie te leveren omdat in de woning van de luisteraar de telefoonlijn via een PTT aansluiting de muur in gaat. Er wordt echter wel degelijk een modem / router gebruikt. Deze staat alleen niet in de woning maar in een wijkstation. Een goed voorbeeld hiervan is Tele2.

    Er zijn 2 mogelijk oplossingen voor dit probleem;


    Bitrate vanuit de kerk verlagen
    De kerk kan ervoor kiezen een lagere bitrate te gebruiken voor de uitzending vanuit de kerk. Deze oplossing biedt echter geen garantie omdat niet van alle telecomproviders bekend is wat de beperking van de bandbreedte is. Tevens heeft deze verlaging van de bitrate effect op de geluidskwaliteit van de uitzending (hoe lager, hoe slechter).

    Aansluiting op breedband internetverbinding
    De beste oplossing is en blijft het aansluiten van de kerkwebradio op een breedband internetverbinding. Dit geeft als bijkomend voordeel dat er geen beltikken mee gerekend worden. Een breedband internetverbinding is verreweg de meeste stabiele oplossing.
  2. Defecte / versleten aansluitingen
    Vervang de telefoonkabel van de kerkwebradio naar de telefoonaansluiting. Mogelijk is er sprake van een kabelbreuk. Tevens kan er gekeken worden om de wandcontactdoos te vervangen. Ook deze onderdelen slijten na verloop van tijd.
    Probeer de kerkwebradio op een andere locatie om na te gaan of het probleem locatiegebonden is.
  3. Teveel aangesloten apparatuur
    Indien er meer apparatuur is aangesloten op de telefonielijn, probeer dan om alle apparatuur van de telefoonlijn af te sluiten en de kerkwebradio als enige apparaat op de telefonielijn te testen. Mogelijk dat de belasting van de telefonielijn te groot is geworden door teveel apparatuur erop aan te sluiten.
  4. DECT telefoon in de buurt van de kerkwebradio
    Controleer of er een DECT telefoon in de buurt van de kerkwebradio is geplaatst. DECT telefoons storen zodanig veel op de kerkwebradio dat dit invloed kan hebben op het beluisteren van de uitzending. Verplaats indien mogelijk de DECT telefoon verder weg van de kerkwebradio.
  5. Slechte telefonieaansluiting vanuit de telecomprovider
    Mocht het probleem nav de bovenstaande punten nog niet zijn verholpen, neem dan contact op met de telefoonmaatschappij. Deze kunnen de lijn doormeten. Mogelijk kan de lijn waar nodig gerepareerd worden.

Kerkwebradio aangesloten op een breedband internetverbinding via een bekabelde verbinding.

  1. Geen internetverbinding
    Mogelijk is er geen internetverbinding beschikbaar door een storing. Controleer of je internetverbinding heb door een computer aan te sluiten op de netwerkkabel welke in de kerkwebradio gebruikt wordt. Indien er geen internetverbinding tot stand gebracht kan worden, dan kunt u stapsgewijs de netwerkcomponenten vervangen om zodoende het probleem te achterhalen. Mocht het probleem blijven na het vervangen van alle apparatuur, dan kan u het beste contact opnemen met uw internetprovider.
  2. Bandbreedte is te laag
    Controleer of er genoeg bandbreedte beschikbaar is voor het ontvangen van de uitzending. Dit kan gemakkelijk gedaan worden via de website "www.speedtest.net". Bij een standaard audiouitzending van 24 Kbit/s dient er minimaal een downloadsnelheid van 30 Kbit/s behaald te worden. Hou er rekening mee dat de kerk mogelijk de bitrate van de audiouitzending heeft verhoogd voor het verbeteren van de audiokwaliteit. Dit kan oplopen tot wel 192 Kbit/s.
  3. Kerkwebradio is defect
    Probeer de kerkwebradio op een andere locatie om te controleren of het probleem locatiegebonden is.

Kerkwebradio aangesloten op een breedband internetverbinding via Wi-Fi.

  1. Geen internetverbinding
    Mogelijk is er geen internetverbinding beschikbaar door een storing. Controleer of je internetverbinding heb door bijvoorbeeld een telefoon verbinding te laten maken met hetzelfde Wi-Fi netwerk. Indien geen internetverbinding tot stand gebracht kan worden, controleer dan alle netwerkcomponenten om te achterhalen wat de oorzaak is.
  2. Bandbreedte is te laag
    Controleer of er genoeg bandbreedte beschikbaar is voor het ontvangen van de uitzending. Dit kan gemakkelijk gedaan worden via de website "www.speedtest.net". Bij een standaard audiouitzending van 24 Kbit/s dient er minimaal een downloadsnelheid van 30 Kbit/s behaald te worden. Hou er rekening mee dat de kerk mogelijk de bitrate van de audiouitzending heeft verhoogd voor het verbeteren van de audiokwaliteit. Dit kan oplopen tot wel 192 Kbit/s.
  3. Kerkwebradio is defect
    Probeer de kerkwebradio op een andere locatie om te controleren of het probleem locatiegebonden is.